Kuka kirjoitti Koraanin? Kriittinen analyysi islamin pyhän kirjan alkuperästä


Koraani on islamin keskeinen pyhä teksti, ja muslimit uskovat, että se on Jumalan (Allahin) suora ilmoitus profeetta Muhammadille. Perinteisen islamilaisen näkemyksen mukaan Koraani on Jumalan sanaa, joka on annettu sanasta sanaan Muhammadille enkelin, Gabrielin, välityksellä. Tämä käsitys erottaa Koraanin merkittävästi Raamatusta, joka juutalaisten ja kristittyjen keskuudessa nähdään yleensä ihmisten kirjoittamana, Jumalan inspiroimana teoksena. Koraanin katsotaan kuitenkin olevan täydellinen ja muuttumaton ilmestys.


Mutta mitä tapahtuu, kun tarkastelemme Koraania kriittisesti historiantutkimuksen ja tekstianalyysin näkökulmasta? Mitä tiedämme sen alkuperästä ja kehityksestä? Tässä artikkelissa pohditaan Koraanin mahdollista kehityshistoriaa sekä sen yhtäläisyyksiä ja eroja muihin aikakauden uskonnollisiin teksteihin.


Koraani: Muhammad vai Allah?


Perinteisen islamilaisen opin mukaan Koraani on Jumalan suoraa puhetta, eikä profeetta Muhammadilla tai muilla ihmisillä ollut roolia sen kirjoittamisessa. Tämä eroaa merkittävästi kristillisestä ja juutalaisesta käsityksestä pyhistä kirjoista, joissa Jumalan ja ihmisten välinen yhteistyö on keskeistä. Tästä syystä islamilainen vastaus kysymykseen "Kuka kirjoitti Koraanin?" on yksiselitteinen: Allah kirjoitti sen. Jumala yksin on sen lopullinen ja ainoa kirjoittaja.


Historiallisen tutkimuksen näkökulmasta tilanne on kuitenkin monimutkaisempi. Sekulaarit historiantutkijat pohtivat Koraanin kirjoittamista ihmisten vaikutuksesta ja tuovat esiin sen yhteyksiä aikakauden muihin uskonnollisiin teksteihin. Tämä johtaa väistämättä kysymyksiin siitä, mistä Muhammad sai tietonsa ja materiaalinsa.


Aikakauden kirjalliset ja uskonnolliset vaikutteet


Muhammad eli Arabian niemimaalla 600-luvulla, jolloin alueella oli paljon monimuotoisia uskonnollisia ja kulttuurisia vaikutteita. Tuohon aikaan juutalaisuus ja kristinusko olivat jo levinneet laajalti Lähi-itään, ja myös harhaoppisia kristinuskon muotoja oli edelleen olemassa. Islamin alkuvaiheita käsittelevät sekulaarit tutkijat esittävät, että Muhammad saattoi kohdata eri uskonnollisia ryhmiä, kuten juutalaisia ja kristittyjä, jotka olivat poikkeamia päävirran opista.


Esimerkiksi Ebioniitit, juutalaiskristittyjen lahko, pitivät Jeesusta profeettana ja messiaana, mutta eivät hyväksyneet hänen jumalallisuuttaan. He jatkoivat myös juutalaisten lakien noudattamista, kuten kieltäytymistä sianlihan syömisestä. Tämä kuulostaa hämmästyttävän samankaltaiselta kuin islamin opetukset. On mahdollista, että tällaiset ryhmät ja heidän opinkappaleensa vaikuttivat Muhammadiin ja hänen muodostamaansa uskonnolliseen viestiin.


Koraanin tarinoiden lähteet


Koraani sisältää useita kertomuksia, jotka muistuttavat Raamatun tarinoita, mutta joihin on tehty lisäyksiä tai muutoksia. Esimerkiksi Koraani kertoo Abrahamin, Mooseksen ja Jeesuksen kaltaisten hahmojen elämästä, mutta monia Koraanin versioita ei löydy Raamatusta. Joissakin tapauksissa Koraanin tarinat näyttävät perustuvan muihin lähteisiin, kuten juutalaisiin Talmud-kirjoituksiin tai kristillisiin apokryfisiin teksteihin.


Esimerkiksi Koraanin kertomus Abrahamista, joka rikkoo epäjumalankuvia ja heitetään tuliseen uuniin, löytyy juutalaisesta kommentaarista, joka on kirjoitettu jo ennen Koraanin ilmestymistä. Samoin Koraanin kertomus Mariasta, Jeesuksen äidistä, poikkeaa Raamatun kertomuksista, mutta muistuttaa apokryfistä Pseudo-Mattheuksen evankeliumia, joka oli tuolloin laajalle levinnyt tarina.


Koraanin ja muiden aikakauden tekstien välinen vuorovaikutus herättää kysymyksen: jos Koraani on Jumalan suora ilmestys, miksi siinä on niin paljon yhtäläisyyksiä aikakauden juutalaisten ja kristittyjen tekstien kanssa? Sekulaari historioitsija voisi päätellä, että Muhammad käytti hyväkseen ympärillään olevia uskonnollisia ja kulttuurisia tarinoita muodostaakseen oman uskonnollisen viestinsä.


Koraanin kirjoittaminen ja kehitys


Islamilaisen tradition mukaan Koraani koottiin kirjaksi vasta noin 20 vuotta Muhammad kuoleman jälkeen kalifi Uthmanin johdolla. Tämä herättää kysymyksen Koraanin alkuperäisestä muotoilusta: oliko Koraani todella suullinen ilmoitus, jonka profeetta välitti suullisesti, vai saattoiko se kehittyä ja muuttua vuosien aikana?


Sana'an käsikirjoitus, yksi varhaisimmista Koraanin tekstiversioista, on herättänyt lisää kysymyksiä Koraanin yhtenäisyydestä. Tämä käsikirjoitus, joka on peräisin noin vuodelta 670, sisältää tekstiversioita, jotka eroavat nykyisestä Koraanista. Tämä viittaa siihen, että varhaisia versioita Koraanista oli useita, ja vasta myöhemmin ne standardoitiin.


Johtopäätös: Koraani historian valossa


Koraanin historiallinen tutkimus osoittaa, että sen alkuperä on monimutkainen ja että se saattaa olla vaikutteita useista aikakauden uskonnollisista ja kulttuurisista lähteistä. Jos Koraani on otettava kirjaimellisesti Jumalan muuttumattomana sanana, herää kysymys, miksi sen tarinoilla on selviä yhteyksiä aikansa ihmisten kertomuksiin ja miksi sen varhaiset versiot poikkesivat toisistaan. Sekulaarin tutkijan näkökulmasta Koraani näyttää olevan pitkälti aikansa tuote, eikä se välttämättä ole täysin riippumaton ihmisten vaikutuksesta.


Islamilainen traditio on kiinnittänyt suuren merkityksen Koraanin jumalalliseen alkuperään ja muuttumattomuuteen. Kriittinen tarkastelu sen sijaan ehdottaa, että Koraani saattoi kehittyä monien ihmisten, tekstien ja kulttuurien vuorovaikutuksessa. Kuten kaikki pyhät kirjoitukset, myös Koraani tulisi nähdä osana laajempaa historiallista ja uskonnollista kontekstia, jossa sen alkuperä ja merkitys voivat olla monimutkaisempia kuin perinteinen islamilainen näkemys antaa ymmärtää.

Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan