Kuolema tai islam: Sharia-lain armoton vaihtoehto
Islamin levittäminen ja sen oppien soveltaminen länsimaiseen
yhteiskuntaan herättää monia kysymyksiä, erityisesti kun tarkastellaan
sharia-lain asettamia sääntöjä ja niiden vaikutusta yksilönvapauteen.
Keskustelu sharia-lain yleismaailmallisesta levittämisestä ei ole vain
teoreettista; osa muslimijohtajista ja uskovista pitää sitä tavoitteena, joka
on saavutettava. Tämä käy ilmi esimerkiksi niistä haditheista ja
koraaniteksteistä, jotka kannustavat alistamaan ne, jotka eivät usko islamiin.
Eräässä keskustelussa muslimi myöntää, että sharia-lain
tavoite on maailmanlaajuinen, ja sen alla ex-muslimin vaihtoehdot ovat kääntyä
takaisin islamiin tai kuolla. Koraanin 9:29 on tästä esimerkki: se kehottaa
taistelemaan niitä vastaan, jotka eivät usko Allahin ja hänen lähettiläänsä
sanomaan, kunnes he maksavat jizyaa eli erityistä veroa ja alistuvat muslimien
hallintaan. Tämä ei ole vain historiallinen tai teologinen kannanotto, vaan
sillä on selviä vaikutuksia nykypäivän maailmassa, missä monikulttuurisuus ja
uskonvapaus ovat perustavanlaatuisia länsimaisia arvoja.
Toinen esimerkki löytyy Koraanin 98:6-7:stä, jossa
ei-muslimeja, mukaan lukien juutalaisia ja kristittyjä, kuvataan
"pahimmiksi olennoiksi", kun taas muslimeja pidetään "parhaina
olennoina". Tämä jaottelu luo vaarallisen pohjan jakaa ihmiset kahteen
luokkaan: niihin, jotka kuuluvat oikeaan uskontoon, ja niihin, jotka ovat
alisteisia, jopa halveksittavia. Tällaiset käsitykset ovat ristiriidassa
humanististen arvojen kanssa, jotka korostavat jokaisen ihmisen yhtäläistä
arvoa riippumatta hänen uskomuksistaan tai taustastaan.
Humanismi perustuu yksilön vapauteen valita omat arvonsa ja
uskomuksensa, ja se pitää tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia jakamattomina
perusoikeuksina. Sharia-lain kaltaiset järjestelmät, jotka rankaisevat uskosta
luopumisesta ja eriarvoistavat ihmisiä uskonnon perusteella, asettavat suoraan
haasteen näille periaatteille. On selvää, että tällaiset uskonnolliset lait
eivät ole yhteensopivia vapauden, suvaitsevaisuuden ja yksilön
itsemääräämisoikeuden kanssa, jotka muodostavat modernin yhteiskunnan perustan.
Jos sharia-lakia pyritään levittämään maailmanlaajuisesti,
kuten osa muslimeista toivoo, mitä tämä tarkoittaa ei-muslimeille tai niille,
jotka haluavat elää uskonnottomasti? Kuten mainitussa keskustelussa todetaan,
vaihtoehdot näyttävät olevan islamin hyväksyminen tai kuolema. Tämä on
syvällisesti ristiriidassa humanististen arvojen kanssa, jotka painottavat
jokaisen oikeutta elää elämänsä omien arvojensa mukaan ilman pelkoa
uskonnollisesta vainosta tai syrjinnästä.
Kysymys kuuluu: voimmeko hyväksyä tällaisen maailmankuvan
kasvavan länsimaisissa yhteiskunnissa, joissa yksilönvapaus ja tasa-arvo ovat
perusarvoja? Onko mahdollista löytää yhteinen sävel, jos uskonnolliset opit
asettavat niin vahvan vastakkainasettelun "oikeauskoisten" ja
"vääräuskoisten" välille? Humanistisen ajattelun mukaan jokaisella
tulisi olla vapaus valita omat uskomuksensa tai olla valitsematta mitään, ilman
että he joutuvat pelkäämään seurauksia.
Sharia-lain leviäminen ja sen ajama alistaminen asettavat
kyseenalaiseksi sen, miten monikulttuurisuus ja uskonnonvapaus voivat todella
toimia rinnakkain. Jos emme kykene puolustamaan ihmisoikeuksia ja vapaata
ajattelua, on vaarana, että eriarvoisuudesta ja alistamisesta tulee hyväksytty
osa yhteiskuntaa. Humanismi tarjoaa vaihtoehdon: se rakentaa maailman, jossa
kaikki voivat elää vapaasti, riippumatta heidän uskonnollisista tai
uskonnottomista valinnoistaan. Tätä ei tulisi pitää itsestäänselvyytenä, vaan sitä
on puolustettava aktiivisesti.
Kommentit
Lähetä kommentti