Metakognition puute kristinuskossa – uskon itseään suojaava rakenne
Kristinusko rakentuu monella tavalla ajatusmalleille, jotka vaikeuttavat metakognitiota eli oman ajattelun ja uskomusten kriittistä tarkastelua. Metakognitio on keskeinen kognitiivinen taito, joka mahdollistaa sen, että ihminen voi arvioida omia ajatteluprosessejaan, korjata virheitä ja kyseenalaistaa omia uskomuksiaan. Kun tämä taito tukahdutetaan uskonnollisilla ajatusrakenteilla, usko muuttuu itseään suojaavaksi järjestelmäksi, jossa ulkoinen kritiikki ja sisäinen epäily neutraloidaan jo lähtökohtaisesti.
1. Itseään vahvistavat uskomukset
Kristinuskossa monet uskomukset toimivat niin, että ne estävät kriittistä pohdintaa. Esimerkiksi ajatus siitä, että usko itsessään on hyve ja epäily on hengellisesti vaarallista, rajoittaa kykyä arvioida uskomusten totuusarvoa.
"Autuaita ne, jotka eivät näe, mutta uskovat" (Joh. 20:29) – nämä Jeesuksen sanat antavat ymmärtää, että kritiikitön usko on jopa arvokkaampaa kuin kriittinen ajattelu.
Epäilyn nähdään usein olevan seurausta paholaisesta tai hengellisestä heikkoudesta, mikä kääntää normaalin kriittisen ajattelun uhaksi.
2. Uskomusten immuunius loogiselle tarkastelulle
Raamattu on Jumalan sanaa, koska se itse väittää olevansa sitä.
Jos joku epäilee Raamattua, hänen ajatellaan olevan hengellisesti sokeutunut eikä kykene ymmärtämään totuutta.
Mikäli joku kyseenalaistaa uskon, sitä voidaan pitää merkkinä siitä, että hän ei ole avannut sydäntään Jumalalle, jolloin ongelma nähdään henkilön hengellisessä tilassa eikä itse argumentissa.
Tällaiset mekanismit estävät uskovaa arvioimasta kriittisesti uskomusjärjestelmänsä perusteita, koska mahdollinen epäilys leimataan lähtökohtaisesti vääräksi.
3. Vääristyneet attribuutiot ja uskon suojaavat mekanismit
Metakognition estämisessä kristinusko hyödyntää myös harhaanjohtavia attribuutiomalleja eli tapoja selittää ilmiöitä:
Jos joku kokee Jumalan läsnäolon, se nähdään todisteena uskon totuudellisuudesta.
Jos joku ei koe mitään, se voidaan selittää sillä, että hänen uskonsa ei ole tarpeeksi vahva.
Jos joku kokee epäilyksiä, se voidaan nähdä hengellisen kasvun vaiheena, mutta epäilyn jatkuessa ongelma nähdään henkilössä, ei uskossa itsessään.
Tällaiset ajattelumallit estävät kriittisen itsereflektiivisyyden ja metakognitiivisen ajattelun, koska ne tarjoavat valmiit vastaukset kaikkiin mahdollisiin kriittisiin havaintoihin ilman, että niitä tarvitsee analysoida loogisesti.
4. Mustavalkoinen ajattelu ja kognitiivinen dissonanssi
Kristinuskossa on tyypillistä mustavalkoinen ajattelu, jossa maailma jaetaan kahteen osaan: uskovat ja ei-uskovat, hyvä ja paha, pelastus ja kadotus. Tällainen ajattelumalli tekee kriittisestä tarkastelusta pelottavaa ja vaikeaa, koska uskomusten kyseenalaistaminen voi tarkoittaa oman identiteetin, yhteisön ja jopa koko maailmankuvan romahtamista.
Kognitiivinen dissonanssi – eli ristiriita uuden informaation ja vanhojen uskomusten välillä – ratkaistaan yleensä siten, että uutta tietoa joko vähätellään tai torjutaan, jotta uskomukset pysyvät muuttumattomina. Tämä näkyy erityisesti tieteellisten havaintojen ja uskonnollisten dogmien yhteentörmäyksissä, joissa uskovainen saattaa mieluummin hylätä tieteellisen selityksen kuin päivittää uskomusjärjestelmäänsä.
5. Miten metakognitiota voisi edistää uskonnollisessa ajattelussa?
Jotta kristinuskossa olisi enemmän tilaa kriittiselle ajattelulle ja metakognitiiviselle reflektiolle, tarvittaisiin:
Epäilyn normalisointia: Epäily pitäisi nähdä luonnollisena osana ajattelua eikä hengellisenä ongelmana.
Loogisten ristiriitojen avoin tarkastelu: Uskonnolliset opetukset tulisi altistaa samalle kriittiselle arvioinnille kuin muutkin väitteet.
Tieteellisen ajattelun hyväksyntää: Tieteen ja uskon ei pitäisi olla vastakkain, vaan tieteellisten havaintojen tulisi vaikuttaa uskonnollisiin käsityksiin samalla tavoin kuin muihinkin maailmankuvan osiin.
Johtopäätös
Kristinuskon rakenteet tukahduttavat metakognitiivista ajattelua tavalla, joka tekee uskomusjärjestelmästä itseään suojaavan. Uskova ei useinkaan pysty objektiivisesti arvioimaan uskoaan, koska hänelle on opetettu, että tällainen arviointi on vaarallista tai syntiä. Tämä johtaa siihen, että uskomukset säilyvät, vaikka ne olisivat loogisesti kestämättömiä tai ristiriidassa empiirisen tiedon kanssa. Ainoa tapa vapautua tällaisesta ajattelusta on kehittää metakognitiivisia taitoja ja uskaltaa kohdata omat uskomukset kriittisesti ilman valmiita puolustusmekanismeja.
Kommentit
Lähetä kommentti