Totuuden etsintä ja ideologinen raja-aita

Analyysi: 

Johdanto: Kun totuuden etsintä muuttuu uhkaksi

Ajatus siitä, että totuuden etsiminen voi johtaa ihmisen ideologisesti "väärälle puolelle", kertoo jotain olennaista nykyajan julkisesta keskustelusta. Periaatteessa kriittinen ajattelu ja skeptisyys ovat hyveitä, joita kannustetaan niin akateemisessa maailmassa kuin tieteellisessä yhteisössä. Kuitenkin tietyissä yhteiskunnallisissa aiheissa tämä periaate näyttää katoavan: joidenkin kysymysten esittäminen itsessään voi johtaa leimautumiseen, vaikka kysyjä ei ottaisi mitään kantaa vastauksiin.

Miksi näin tapahtuu? Miksi joihinkin kysymyksiin suhtaudutaan neutraalisti, kun taas toiset herättävät voimakkaita reaktioita ja johtavat keskustelijan ulossulkemiseen? Tätä ilmiötä voidaan tarkastella sosiaalisesta, psykologisesta ja poliittisesta näkökulmasta.


1. Totuuden ja ideologian jännite

Objektiivinen totuuden etsintä edellyttää sitä, että kaikkia väitteitä voidaan tarkastella kriittisesti. Tämä tarkoittaa, että mitään käsitystä ei tule pitää immuunina skeptiselle tarkastelulle – ei uskonnollisia dogmeja, poliittisia oppeja eikä yhteiskunnallisia narratiiveja.

Mutta käytännössä monet ajatusmallit muodostavat ideologisia raja-aitoja, joiden ylittäminen tulkitaan vihamielisyydeksi. Tämä on erityisen tyypillistä silloin, kun kysymykset liittyvät identiteettiin, moraaliin tai poliittisesti herkkiin aiheisiin.

Esimerkiksi väitteet "islam on rauhan uskonto" ja "monikulttuurisuus on rikkaus" ovat sellaisia, joita tietyissä piireissä pidetään lähes itsestäänselvyyksinä. Kun joku esittää skeptisen kysymyksen näiden väitteiden todistettavuudesta, hänen ei nähdä toimivan neutraalina tutkijana, vaan epäilijänä, vastustajana, jopa vihollisena.


2. Miksi kysymysten esittäminen koetaan uhkaksi?

Ilmiötä voidaan selittää kolmen tekijän kautta:

  1. Kysymyksiin liittyy ideologinen lataus

    • Jotkut väitteet eivät ole pelkästään väitteitä, vaan ne edustavat yhteisön arvoja.
    • Niiden kyseenalaistaminen koetaan hyökkäykseksi koko arvomaailmaa vastaan, ei pelkäksi älylliseksi harjoitukseksi.
  2. Motiiviepäily ja ryhmäidentiteetti

    • Kun joku esittää kysymyksen, hänen motiivinsa asetetaan kyseenalaiseksi.
    • Kyse ei ole vain siitä, mitä hän sanoo, vaan siitä, miksi hän sen sanoo.
    • Tämä johtaa tilanteeseen, jossa kysymysten esittäjä joutuu "väärälle puolelle", vaikka hän ei olisi tehnyt mitään muuta kuin pyytänyt tarkempaa analyysiä.
  3. Sosiaaliset sanktioinnit ja poliittinen polarisaatio

    • Julkisessa keskustelussa tietyt aiheet ovat niin herkkiä, että niiden käsittely voi johtaa sosiaaliseen ulossulkemiseen.
    • Tämä näkyy erityisesti silloin, kun keskustelua käydään ryhmissä, joissa tietty ideologia hallitsee.
    • Ihmiset eivät halua joutua samalle puolelle niiden kanssa, jotka on jo leimattu vääriksi.

3. Ideologiset turvamekanismit skeptisyyttä vastaan

Skeptinen ajattelu on perinteisesti kohdistunut uskontoihin, pseudotieteisiin ja salaliittoteorioihin. Mutta kun skeptisyys kohdistuu oman viiteryhmän hyväksymiin poliittisiin narratiiveihin, se ei enää olekaan neutraalia.

Syntyy ideologisia turvamekanismeja, jotka suojaavat tiettyjä väitteitä kriittiseltä tarkastelulta:

  • Leimaaminen ja motiiviepäily: Kysymyksen esittäjä on "agendavetoinen".
  • Emotionaalinen reaktio: Kysymys koetaan hyökkäyksenä eikä neutraalina analyysina.
  • Keskustelun estäminen: Aihe kuitataan olkiukkoina tai propagandana.

Tämän vuoksi julkisessa keskustelussa skeptinen tarkastelu sallitaan vain silloin, kun se kohdistuu tiettyihin hyväksyttyihin kohteisiin. Esimerkiksi uskontojen kritisointi on vapaampaa, kun se kohdistuu kristinuskoon, mutta islamin kohdalla se voi kohdata voimakkaampaa vastustusta. Vastaavasti monikulttuurisuuden hyötyjä saa korostaa, mutta sen ongelmista puhuminen voi herättää vastareaktioita.


4. Mitä tämä kertoo julkisesta keskustelusta?

Jos tietyt kysymykset ovat niin arkoja, että niiden käsittely johtaa sosiaaliseen leimaamiseen, mitä se kertoo yhteiskunnallisesta keskustelusta? Ainakin seuraavaa:

  1. Julkinen keskustelu ei aina ole tiedon etsintää

    • Keskustelu on monesti enemmän rituaali ja lojaaliuden osoitus kuin pyrkimys totuuteen.
    • Oikeiden sanojen käyttäminen on tärkeämpää kuin se, mitä väitteillä tarkoitetaan.
  2. Kriittinen ajattelu on ehdollista

    • Skeptisyys on tervetullutta, kun se kohdistuu hyväksyttyihin kohteisiin, mutta tabut pysyvät suojassa.
  3. Pelko rangaistuksesta ohjaa keskustelua

    • Ihmiset välttelevät tiettyjä aiheita, koska he eivät halua joutua "väärälle puolelle".
    • Tämä johtaa itsesensuuriin, jossa keskustelua ohjaa enemmän sosiaalinen hyväksyntä kuin totuuden etsintä.

Johtopäätös: Miten tähän tulisi suhtautua?

Jos yhteiskunta todella arvostaisi kriittistä ajattelua, skeptinen tarkastelu kohdistuisi kaikkiin väitteisiin, myös niihin, jotka tukevat "hyvää asiaa". Totuuden ei pitäisi olla ideologisesti ehdollistettu – sen pitäisi olla itsessään arvo.

Se, että totuuden etsintä voi viedä ihmisen "väärälle puolelle", kertoo enemmän keskusteluilmapiiristä kuin itse kysymyksistä. Kun tietoa ei voida enää tarkastella ilman poliittisia riskejä, tiedon etsintä on muuttunut lojaaliuspeliksi.

Jos skeptisyys tarkoittaa vapautta kysyä, epäillä ja kyseenalaistaa, silloin totuuden etsijän paikka on aina siellä, missä kysymykset halutaan vaientaa. Ja ehkä juuri siellä kysymykset ovat kaikkein tärkeimpiä.

Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan