Analyysi: Yleisradio markkinahäiriön aiheuttajana

Yleisradio (Yle) on suomalaisen mediamarkkinan keskeinen toimija, jolla on poikkeuksellinen asema: se on julkisin varoin rahoitettu, lakisääteisiä tehtäviä hoitava yhtiö, mutta sen toiminta-ala ulottuu pitkälle alueille, joilla toimii myös yksityisiä yrityksiä. Tästä seuraa selkeitä markkinahäiriön piirteitä, jotka vääristävät kilpailua, tukahduttavat yksityistä mediaa ja ylläpitävät tehottomia rakenteita.


1. Yle-veron vaikutus kilpailuun

Yle saa rahoituksensa automaattisesti Yle-veron kautta. Se ei kilpaile markkinoilla mainostuloista tai tilauksista kuten muut mediatalot. Tämä tarkoittaa, että Yle:

  • voi tuottaa sisältöä ilman taloudellista riskinottoa
  • voi investoida alueille, joilla ei ole julkishyödykeluonnetta
  • ei kohtaa samanlaista tuottavuus- ja kannattavuuspakkoa kuin yksityinen media

Tulos: keinotekoisesti turvattu markkina-asema, jossa Yle pystyy tarjoamaan runsaasti maksutonta viihdettä, podcasteja ja lifestyle-sisältöä, jotka yksityisten toimijoiden pitäisi rahoittaa omilla tuloillaan.


2. Kaksoisrooli: julkinen palvelu ja kaupallinen kilpailija

Ylen tehtävänä on palvella yleisöä informatiivisella, kulttuurisella ja yhteiskunnallisella sisällöllä. Käytännössä sen tarjonta kuitenkin sisältää:

  • reality-ohjelmia
  • kevyttä viihdettä ja draamaa
  • suuren määrän podcasteja ja viihdeformaatteja
  • nuorisosisältöä, jota markkina tarjoaa jo entuudestaan

Nämä eivät ole markkinapuutetta paikkaavaa toimintaa, vaan ne kilpailevat suoraan kaupallisten mediatalojen kanssa, jotka eivät voi tarjota sisältöä "ilmaiseksi", vaan joutuvat keräämään tuotot mainonnasta tai maksumuureista.

Tämä on klassinen crowding out -ilmiö, jossa valtiollinen toimija syrjäyttää yksityistä palvelutuotantoa verovaroin subventoidulla tarjonnalla.


3. Kustannustehokkuus ja tehottomuusriski

Koska Ylen rahoitus ei ole sidottu sen kysyntään, sillä ei ole vahvaa kannustinta:

  • priorisoida kysytyimpiä tai vaikuttavimpia sisältöjä
  • kehittää toimintaansa kustannustehokkaasti
  • tehdä vaikeita valintoja kanavien, formaattien ja resurssien suhteen

Yle voi ylläpitää useita päällekkäisiä kanavia, tuottaa runsaasti ei-välttämätöntä sisältöä ja laajentaa tuotantoaan uusille alustoille (mm. podcastit, somevideot) ilman liiketoiminnallista vastuuta. Yksityinen media joutuu karsimaan ja supistamaan jatkuvasti.


4. Vaikutus mediaekosysteemiin

Markkinahäiriö ei tarkoita pelkkää rahavirran vääristymää – se vaikuttaa myös laajemmin:

  • Sisällön monimuotoisuus kaventuu, jos yksityinen media ei pärjää ja kenttä keskittyy julkisen toimijan ympärille.
  • Uudet tulokkaat eivät pääse markkinoille, jos verorahoitettu toimija tuottaa sisällöt ilmaiseksi.
  • Median vapaus ja riippumattomuus kärsivät, jos yhteiskunnallinen keskustelu kanavoituu liiaksi yhden julkisen toimijan ympärille.

Ylen toiminta vaikuttaa erityisesti maakunnallisiin sanomalehtiin ja radiokanaviin, joiden mainostulot ja maksullinen sisältö ovat suorassa kilpailussa Ylen tuottaman "ilmaissisällön" kanssa.


5. Ratkaisumalleja

Markkinahäiriön hillitsemiseksi tulisi harkita seuraavia toimenpiteitä:

  • Sisällön selkeä segmentointi: Julkishyödykkeitä (uutiset, kriisiviestintä, vähemmistökielet) tuetaan verovaroin, muu siirretään maksulliseksi.
  • Kanavien karsiminen ja yhdistäminen: Monikanavamalli tuo redundanssia ja kustannuksia.
  • Ulkopuolinen kustannusvaikuttavuuden arviointi: Julkisen palvelun mandaatin tulee olla rajattu ja mitattavissa.
  • Avoin kilpailutus kulttuuri- ja dokumenttituotannossa, jolloin julkiset sisällöt eivät rajaudu vain Ylen tuotantoon.

Johtopäätös

Yleisradio toimii käytännössä markkinahäiriön lähteenä, joka verovaroin ylläpitää laajaa ja kilpailulle haitallista sisältöekosysteemiä. Vaikka julkinen palvelu on perusteltavissa tietyissä rajoissa, Ylen nykyinen koko, rooli ja toimintavapaus ylittävät tämän perusteen. Vapaa ja monimuotoinen mediakenttä edellyttää, että Ylen monopoliasemaa puretaan hallitusti, kilpailua kunnioittaen ja markkinatalouden perusperiaatteita noudattaen.

Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan