Analyysi: Vasemmiston motivoitunut päättely verotuksen ja leikkauspolitiikan suhteen
Vasemmistolaisessa ajattelussa verotusta ja leikkauspolitiikkaa käsitellään usein vahvasti ideologisesta näkökulmasta, jolloin talouspoliittisia kantoja ei aina perustella neutraaleilla tehokkuus- tai kannustimarkkinoilla, vaan ensisijaisesti normatiivisilla arvoilla, kuten tasa-arvolla, solidaarisuudella ja julkisen sektorin roolilla hyvinvoinnin tuottajana. Tämä johtaa motivoituneeseen päättelyyn, jossa havaintoja, tilastoja ja tutkimuksia tulkitaan valikoivasti sen mukaan, mikä tukee valmiiksi asetettua poliittista tavoitetta: vahvaa julkista sektoria ja tulojen uudelleenjakoa.
1. Progressiivinen verotus "oikeudenmukaisuutena" ilman tehokkuustarkastelua
Vasemmistossa progressiivista verotusta perustellaan usein sillä, että "rikkaita tulee verottaa enemmän, koska heillä on varaa", jolloin argumentti nojaa sosiaaliseen moraaliin, ei tehokkuuteen. Samalla jätetään usein käsittelemättä korkean marginaaliverotuksen mahdolliset haitalliset vaikutukset, kuten:
-
kannustinvaikutusten heikkeneminen (esim. työstä, sijoittamisesta tai yrittämisestä),
-
pääomien ja osaamisen siirtyminen maihin, joissa verotus on kevyempää,
-
julkisten varojen tehottomuus verrattuna yksityiseen investointikäyttöön.
Veropolitiikkaa arvioidaan siis usein distributionaalisesta eikä allokatiivisesta näkökulmasta. Tämä voi johtaa politiikkatoimiin, jotka lisäävät valtion kassavirtaa lyhyellä aikavälillä, mutta heikentävät pitkän aikavälin talouskasvua ja työllisyyttä.
2. Leikkauspolitiikka tulkitaan lähes aina haitallisena
Vasemmiston retoriikassa leikkaukset nähdään toistuvasti hyvinvointivaltion purkuna, vaikka osa leikkauksista kohdistuisi byrokratiaan, tehottomiin tukimuotoihin tai järjestelmiin, joiden vaikuttavuus on kyseenalainen. Vasemmistolaisessa diskurssissa esiintyy usein seuraavia päättelyvirheitä:
-
Pelonlietsonta: Jokainen leikkaus esitetään heikommassa asemassa olevien suoranakin uhkana, vaikka kyseessä olisi esimerkiksi hallinnon digitalisointi tai hallintorakenteen keventäminen.
-
Nollahypoteesi valtion menoista: Julkisen sektorin menot oletetaan oletusarvoisesti perustelluiksi, ja niiden kyseenalaistaminen nähdään lähtökohtaisesti ideologisena uhkana hyvinvointivaltiolle.
-
Instrumentaalisen tarkastelun puute: Ei arvioida, tuottavatko menot vastinetta, vaan keskitytään siihen, että niiden olemassaolo sinänsä on hyvä asia.
3. Politiikkatoimien vaikutusten yksipuolinen tulkinta
Motivoitunut päättely näkyy myös siinä, että vasemmisto korostaa usein julkisten investointien (esim. koulutuksen tai sosiaaliturvan) pitkän aikavälin hyötyjä ja valikoituja tutkimuksia, mutta jättää käsittelemättä niihin liittyvät riskit, tehottomuuden tai rajahyötyjen pienentymisen. Samalla markkinatalouden itsesäätelyä tai kilpailun hyötyjä vähätellään tai niistä esitetään karikatyyreja (esim. "rahan ahneus ohjaa kaikkea").
4. Hyvinvointivaltion rakentamisen myytti
Vasemmiston päättely nojaa usein historiallisesti rakentuneeseen narratiiviin, jonka mukaan juuri laajentuva julkinen sektori on ollut Suomen taloudellisen nousun ja tasa-arvon perusta. Tällöin unohtuu usein, että talouskasvu ja tuottavuusparannukset ovat mahdollistaneet hyvinvointivaltion laajenemisen, ei toisinpäin. Tämä käänteinen kausaalisuus johtaa politiikkasuosituksiin, joissa vaaditaan lisää julkisia panoksia talouden parantamiseksi – vaikka pitkän aikavälin vaikuttavuus olisi heikkoa tai kustannus-hyötysuhde negatiivinen.
Yhteenveto:
Vasemmiston motivoitunut päättely verotuksen ja leikkausten osalta perustuu usein normatiivisiin arvoihin ja ideaaliseen käsitykseen valtion roolista. Talousliberaalin näkökulmasta tämä johtaa politiikkasuosituksiin, jotka voivat olla intuitiivisesti vetoavia, mutta taloudellisesti kestämättömiä, mikäli ne ohittavat kannustimet, tehokkuuden ja pitkän aikavälin kasvuedellytykset. Talouspoliittinen keskustelu kaipaisi enemmän allokatiivista analyysiä ja vähemmän moraalista kehystystä.
Kommentit
Lähetä kommentti