Vasemmistolaisen politiikan vaikutus pelkkään fyysiseen turvallisuuteen
Kun sivuutamme talous- ja sosiaaliturvan sekä henkisen hyvinvoinnin ja katsomme vain väkivallan, rikollisuuden ja terrori-uhan todennäköistä toteutumista, ryhmäkohtainen kuva muuttuu selvästi:
| Ryhmä | Fyysisen turvallisuuden nettovaikutus vasemmistopolitiikasta | Miksi juuri näin? (tyypilliset politiikkalinjat) |
|---|---|---|
| Naiset ja lapset kotiväkivaltatilanteissa | Paranee | - Turvakotien, lähestymiskieltojen ja maksuttomien juristipalvelujen lisärahoitus. - Poliisin perheväkivalta-yksiköiden vahvistaminen saa yleensä myös vasemmiston tuen, toisin kuin katu- ja huumerikosten “koventamispolitiikka”. |
| Uskonnolliset ja etniset vähemmistöt kaupungeissa (juutalaiset, muslimit, somalit …) | Lievästi paranee | - Viharikosluokitusten ja -rangaistusten laajennus. - Kamera- ja vartiointitukea uskonnollisille tiloille (esim. synagogat). - Kynnyksetön ilmoituskanava vihapuheesta. |
| Katujengien hallitsemat lähiöasukkaat | Heikkenee | - Vasemmisto suhtautuu rajoittavasti stop & search-, jengirikollisten minimirangaistus- ja karkotuspaketteihin. - Poliisin “defund”-vaihtoehdot maailmalla korreloivat hitaampiin vasteaikoihin ja korkeampiin väkivaltalukuihin. |
| Keskiverto kaupunkilainen | Neutraali ↘︎ | - Tiukempi aselaki vähentää ampumatapaturmia mutta ei pysäytä laitonta asevirtaa. - Osa resursseista siirtyy rikosoikeusjärjestelmästä sosiaalipalveluihin, mikä näkyy katunäkyvyyden vähenemisenä. |
| Maaseudun ja pienten kaupunkien asukkaat | Heikkenee | - Poliisipartioiden määrärahat kohdennetaan kaupunkien monikulttuurisiin lähiöihin. - Tiukempi metsästys- ja omasuojelun asepolitiikka vähentää “ensivastekykyä” pitkien etäisyyksien alueilla. |
| Yrittäjät ja kauppiaat | Heikkenee | - Rikosvastuun painopiste siirtyy omaisuusrikoksista huumeiden käyttäjien hoitoon → varkaus- ja vahingontekoriskit kasvavat. - “Kaupan ala maksaa” -tyyppiset lisävelvoitteet (vartijat / kamerat) siirtävät kustannukset myyjille. |
| Israelilaiset / terrorismi-uhan kohteet ulkopolitiikassa | Heikkenee selvästi | - Asevienti- ja sanktioalotteet rajaavat puolustuksellisia järjestelmiä (Iron Dome-tyyppiset) harvoin erikseen. - Tulitauko- ja aselepo-linjaukset voivat jättää asymmetrisen rakettiuhan ratkaisematta. |
| Laittomasti maassa oleskelevat | Ambivalentti | - Saavat harvemmin poliisin kontrollia (vähemmän kiinniottoja) → subjektiivinen turvallisuus paranee. - Samalla altistuvat hyväksikäytölle ja jengirikollisuudelle, koska eivät uskalla asioida viranomaisten kanssa. |
Keskeiset syyt muutokseen
-
Poliisi- vs. sosiaalipainotus
Vasemmistolinja siirtää resursseja “kovasta” järjestysvallasta ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön. Se hyödyttää lähisuhdeväkivallan uhreja, mutta lisää katu- ja omaisuusrikollisuusriskiä alueilla, joilla rikollisuus on jo korkeaa. -
Asepolitiikka
Tiukempi siviiliaselainsäädäntö vähentää kotitapaturmia ja impulsimurhia, mutta voi heikentää omatoimista puolustusta harvaan asutuilla seuduilla, joissa poliisin saapuminen kestää. -
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan suhteellisuusperiaate
Korostettu vasemmistolainen narratiivi: “Turvallisuus syntyy oikeudenmukaisuudesta – ylivoiman käyttö synnyttää enemmän vastarintaa.”
Israelin, Yhdysvaltojen tai Naton kaltaisten vahvojen toimijoiden turvallisuus jää vasemmistopolitiikassa toissijaiseksi, koska fokus on konfliktin heikomman osapuolen suojelussa.
Kokonaisarvio markkina-liberaalista näkökulmasta
-
Pelkkää fyysistä turvallisuutta mitattaessa vasemmistopolitiikka tasaa väkivaltariskejä vähemmistöjen ja haavoittuvien perheiden hyväksi, mutta tekee maltillisesti lainkuuliaisesta enemmistöstä ja periferiassa asuvista keskimäärin haavoittuvampia.
-
Poliisin resurssi- ja prosessiuudistuksista aiheutuvat kustannukset kohdentuvat verorahoitteisesti kaikille, mutta hyödyt kasaantuvat kapea-alaisesti niille ryhmille, joiden turvallisuus uhkaa jo valmiiksi selvästi.
-
Purettaessa taloudellinen ja oikeudellinen turva analyysista, vasemmiston nettovaikutus suureen osaan väestöä on neutraali tai negatiivinen; positiiviseksi se jää lähinnä väkivaltaisille kotitalouksille ja vähemmistöryhmiä vastaan suunnatulle viharikollisuudelle.
Yhteenveto: Kun mittarina on vain fyysinen koskemattomuus, vasemmistopolitiikka siirtää turvaa “niššeihin” (perheväkivallan offerit, viharikosten kohteet) ja vähentää resursseja laajalta perusjoukolta, joka nojaa poliisin yleiseen läsnäoloon ja nopeisiin vasteaikoihin.
Kommentit
Lähetä kommentti