Turvallisuushakuisuus Suomen Akatemiassa

Kun rahoitusorganisaatiot – kuten Suomen Akatemia – korostavat “turvalliseksi” koettuja hankkeita, taustalla vaikuttaa usein useita tiedostettuja tai tiedostamattomia vinoumia ja heuristiikkoja (kognitiivisia pikapäätelmiä), jotka ohjaavat päätöksentekoa pois riskialttiista tai uudenlaisista hankkeista. Näitä ovat esimerkiksi:

  1. Menettämisen välttelyn (loss aversion) heuristiikka

    • Päätöksentekijät kokevat useimmiten “häviön” rahoittaa huonosti onnistuva projekti psykologisesti raskaammaksi kuin “voitot”, joita riskillä voidaan saavuttaa. Niinpä varmemmin onnistuvaksi koetut, “turvalliset” hankkeet menevät herkästi riskipitoisempien ideoiden edelle.
  2. Konservatiivinen vinouma

    • Arviointipaneeli tai -raati painottaa enemmän aiempaa hyväksi koettua tai valtavirtaista tutkimuslinjaa. Uuden, tuntemattoman tai monialaisen lähestymistavan riskejä korostetaan, vaikka niissä voisi olla suurempikin tieteellinen potentiaali tai vaikuttavuus.
  3. Halo-ilmiö (halo effect)

    • Jos hakijalla tai tutkimusryhmällä on jo vahva maine (esim. nimekäs professori, korkean profiilin julkaisuja), tätä menestystä pidetään “takuuvarmana” laadun takeena. Tämä voi ohjata huomiota pois itse tutkimusideasta: rahoitusta myönnetään, koska tiimi tai instituutio on jo tunnettu, mikä ohittaa kriittisen arvioinnin siitä, voisiko jokin vähemmän tunnettu hakija tarjota yhtä hyvän tai paremman tutkimussuunnitelman.
  4. Matthew-efekti

    • “Menestyvä menestyy lisää.” Rahoitus kasautuu henkilöille, tutkimusryhmille tai yliopistoille, joilla on jo positiivinen rahoitushistoria ja vakiintunut verkosto. Tämä tuntuu “turvalliselta” ratkaisulta: jos sama tiimi on tuottanut aiemminkin laadukasta tutkimusta, sen oletetaan tekevän niin jatkossakin, jolloin riskin koetaan pienenevän.
  5. Saatavuusheuristiikka (availability heuristic)

    • Päätöksentekijöillä ja arvioijilla on luontainen taipumus arvioida asian todennäköisyyksiä ja tärkeyksiä sen perusteella, miten helposti esimerkkejä tai tietoa on muistettavissa. Tunnetuilla tutkimusaloilla tai -ryhmillä on enemmän julkaisuja, näkyvyyttä ja aiempia esimerkkejä menestyksestä, joten nämä nousevat “helpommin mieleen” ja koetaan varmempina kohteina rahoitukselle.
  6. Ankkurointi (anchoring)

    • Yksittäinen korkea numeerinen arvio, tunnetun asiantuntijan lausunto tai vahva arvovaltainen tukikirje voi toimia “ankkurina”, johon paneelin mielipiteet helposti lukittuvat. Jos alussa syntyy käsitys “erinomaisesta hakijasta”, siihen verrataan kaikkea muuta informaatiota, ja korkeaa mielipidettä on psykologisesti vaikeampi muuttaa riskin suuntaan.
  7. Bandwagon- eli laumaefekti

    • Arviointipaneelin sisällä saatetaan yksinkertaisesti seurata johtavaa näkemystä: kun jokin hakemus on “turvalliseksi” leimattu ja saa positiivista puhetta, muut asiantuntijat alkavat tukea sitä. Riskikkäitä ehdotuksia puolustavia ääniä on vähemmän, joten lopputulos on konsensus jo “tutut” projektit rahoitetaan.
  8. Konformisuus ja vertaispaine

    • Korkea kilpailu ja vertaisarviointipaneelien pyrkimys konsensukseen (tai ainakin kompromissiin) voivat johtaa siihen, että arvioijat eivät halua “erottua joukosta” kannattamalla selvästi totutusta poikkeavaa ja epävarmaa ehdotusta. Turvallinen, jo hyväksi kehuttu idea saa vähemmän vastustusta.

Mitä tämä aiheuttaa?

  • Rahoitus kohdentuu toistuvasti hankkeille, joiden arvioidaan olevan “vähäriskisiä”, joilla on vahva CV-tausta, ja jotka usein jatkavat aiempia, tunnustettuja tutkimuslinjoja.
  • Uudet, monitieteiset tai muuten tuntemattomammilla alueilla toimivat tutkimusideat voivat jäädä varjoon, vaikka niissä olisi pitkässä juoksussa merkittävä uudistumisen tai läpimurron potentiaali.
  • Suuri kilpailu korostaa entisestään varman valinnan houkuttelevuutta: kun tutkimusrahoitusta on jaossa vain rajatusti, menetykset epäonnistuneista projekteista koetaan painaviksi.

Yhteenvetona “turvalliseksi” koettujen hankkeiden suosiminen on yhdistelmä erilaisia kognitiivisia oikoteitä (heuristiikkoja) ja vinoumia. Ne kaikki lisäävät painetta valita ennestään tunnettuja tekijöitä, pysytellä tutuilla tieteellisillä poluilla ja jättää riskialttiit, mutta mahdollisesti erittäin innovatiiviset ideat kilpailun häviäjiksi.

Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan