Islamilaisen historian kolonisaatioon (rinnastettaviin) valtasuhteisiin liittyvät ydinesimerkit
| # | Väite (hegemoninen asetelma) | Perustelu (data) | Oletus (warrant) | Tuki (backing) | Vastaväite / nyanssi (rebuttal) | Ulkoinen validiteetti + heikkoudet<br>(reliabiliteetti, naturalistinen & talousliberaali näkökulma) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Rashidun–Umaijadien valloitukset (600-luvulta) muodostivat arabimuslimien siirtomaahallintoa Levantissa, Egyptissä ja Pohjois-Afrikassa. | Nopeasti edennyt sotilaallinen miehitys ja arabisiirtokuntien asutus; kristityille ja juutalaisille määrättiin jizya-vero. WikipediaEncyclopedia Britannica | Sotilaallinen alistaminen + verovelvollinen vähemmistö = kolonisaatio. | Jizya-instituutio kuvattu islamilaisessa lakiperinteessä. Wikipedia | Moni paikallinen eliitti säilytti hallinnolliset tehtävät ja osa väestöstä kääntyi vapaaehtoisesti islamiin → vallanpito ei ollut yksinomaan etnistä. | Validiteetti: Pakkovero (jizya) ja arabisiirtokunnat tukevat kolonisaatio-tulkintaa, mutta valtiojärjestelmät erosivat 1800-luvun eurooppalaisesta siirtomaamallista. Luonnollinen: Imperiumien ekspansio oli lajityypillistä valtiokäyttäytymistä. Talousliberaali: Arabien myöntämät laajat kauppaoikeudet loivat silti markkinoita, mikä lievensi pakko-elementtiä. |
| 2 | Al-Andalus (711–1492): muslimijohto (aluksi Umaijadit) hallitsi kristittyjä ja juutalaisia dhimmi-asemassa Iberiassa. | Muslimiväestö pysyi vähemmistönä, mutta omisti avainkaupungit; dhimmien oikeudet ja rajoitukset (erillispukeutuminen, kirkkojen korjauskiellot, ylimääräinen vero). WikipediaWikipedia | Pysyvä hallinto- ja verotus-ylivalta = kolonialistinen valtasuhde. | Pact of ʿUmar & juristinen dhimmi-korpus. katz.sas.upenn.edu | Aikakaudesta puhutaan myös “konvivenssina”: eliitit tekivät talous- ja kulttuuriyhteistyötä; suvaitsevuus vaihteli dynastian (Umaijadit ↔ Almohadit) mukaan. | Validiteetti: Hallinto jatkui vuosisatoja, verotusoikeus ja maaomistuksen keskittyminen tukevat kolonisaatioanalogiaa. Heikkous: Iberian kristityt kuningaskunnat kävivät samanaikaisesti “paluuvalloitussotaa”, joten dominoiva asema ei ollut yhtä absoluuttinen kuin merentakaisissa kolonioissa. |
| 3 | Ottomaanien Balkania koskenut järjestelmä (14.–19. vv.) – devşirme & timar – muistutti sisämaista siirtomaavaltaa. | a) Devşirme: kristittyjen poikien pakkorekrytointi palvelemaan sulttaania; b) Timar: sulttaani omisti maan, jakoi sen muslimi-ratsuväelle verotusoikeutta vastaan. WikipediaEncyclopedia Britannica | Nuorison mobilisointi + maa- ja verotusmonopoli = kolonisaatiota. | Balkanin moniuskontoinen väestö pysyi äänettömänä alamaisryhmänä, vaikka paikallinen itsekeshallinto (millet) säilyi. | Nationalistinen historiankirjoitus liioitteli osin riistoa; devşirme loi myös sosiaalisia nousuuria (janitsaarit). | Validiteetti: Pakko-rekrutointi ja maanomistuksen keskitys ovat vahvoja kolonisaatiokriteerejä. Naturalistinen: Sotalapsi-instituutioita esiintyy muissakin kulttuureissa. Talousliberaali: Timar rajoitti yksityistä omistusoikeutta ja markkinakilpailua, mikä hidasti tuottavuuskasvua. |
| 4 | Mughal-imperiumin muslimijohto (1526–1700-luvut) ylläpiti hindu-enemmistöä alempiarvoisessa asemassa, etenkin Aurangzebin aikana. | Aurangzeb palautti jizyan 1679 ja erotti hindut/taktiset temppelituet politiikassaan. Wikipedia | Uskonnollisesti differentioitu verotus & hallinto = hegemoninen kolonisaatiosuhde. | Mughal-valtion sharīʿa-juristit ja keisarilliset farmānit. | Akbarin varhaiset reformit (jizya-poisto, hallinto-sekularismi) osoittavat, ettei kolonisaatio ollut yhtenäinen käytäntö läpi imperiumin; paikallisruhtinaat säilyttivät autonomian. | Validiteetti: Jizya & temppelirajoitukset vahvistavat valta-asymmetriaa. Heikkous: Mughalit jäivät kulutus- ja hovitalouden varaan, eivät perustaneet laajaa muslimi-siirtokuntaa; brittien tulo muutti asetelmaa rajusti. |
| 5 | Turkkilaistuminen Anatoliassa (11.–14. vv.) – seljukki- ja varhaiset ottomaaniheimojen asutus korvasi kristittyä (armenialais-, kreikkalais-) enemmistöä. | Turkification: kieli- ja uskontovaihdos, maan uudelleenjako sotilaille. Wikipedia | Massasiirto + demografinen muutos + islamin valtiollinen asema = settler-kolonialismi. | Islamin sotilaalliset waqf-laitokset ja nomadisoturien maa-läänitykset. | Prosessi perustui osin avoimelle maankäytölle ja sekaville bysantti-perintörakenteille; kristityt yhteisöt säilyivät vuosisatoja. | Validiteetti: Demografinen syrjäytyminen ja kielen vaihtuminen muistuttavat kolonisaatioita. Heikkous: Ristivalloitusten kaksisuuntainen luonne (ristiretket, mongolit) hämärtää selkeää vallanjatkumoa. |
| 6 | Fulani-jihadit & Sokoto-kalifaatti (1804–1903) loivat islamilaisen herruuden Hausa-alueilla ja orjuuttivat ei-muslimiväestöä. | Sokoto laajeni ~30 emiraattiin, orjaväestö 1–2,5 milj. henkeä; islamista tuli poliittisen eliitin normi. Wikipedia | Islamin nimissä tehty jihad + orjuus → kolonisaatiotyyppinen hierarkia. | Dan Fodion fatwat, emiraattien veroverkko. | Eurooppalaisen siirtomaavallan (1903) jälkeenkin sulttaani säilytti uskonnollisen auktoriteetin; moni orja vapautui britti-hallinnon myötä. | Validiteetti: Sotilaallinen alistaminen, orjuus & verotus ovat vahvoja kolonisaatiomittareita. Heikkous: Kalifaatti toimi sisämaana, ei merentakaisena kolonivalkana; islamin diffuusio jatkui myös rauhanomaisen kaupan kautta. |
Mitä näistä voi päätellä?
-
Islam hegemoniana: Yllä olevissa tapauksissa islam toimi legitimoivana ideologiana hallitsevan ryhmän käsissä (verotusoikeus, maajärjestelmä, orjuus, kulttuuripoliittinen kontrolli).
-
Kolonisaatio-analogia pätee osittain – pakkovero, demografinen siirto ja uskonnollinen hierarkia ovat rinnastettavissa eurooppalaisten siirtomaiden piirteisiin, vaikka maantieteelliset ja talousinstituutiot eroavat.
-
Heikkoudet ja rajat:
-
Historiantutkimus korostaa, että useimmat islamilaiset imperiumit olivat monietnisiä patrimoniaaleja, eivät yksikansallisia siirtomaajärjestelmiä.
-
Reliabiliteetti vaihtelee: kronikoiden luvut orjista ja veroista perustuvat usein arvioihin.
-
Naturalistinen näkökulma: ekspansio ja hierarkiat ovat laajalle levinnyt valtiollinen ilmiö – ei yksin islamilainen tai “arabialainen”.
-
Talousliberaali kritiikki: pakkoverot (jizya), maamonopolit (timar) ja orjuus rajoittivat omistusoikeuksia ja haittasivat tuottavuutta, mikä eroaa vapaan vaihdon ihanteesta.
-
Kommentit
Lähetä kommentti