Analyysi: Israelin oikeus puolustaa itseään kansainvälisen oikeuden ja geostrategisten reunaehtojen näkökulmasta

 

1. Kansainvälisen oikeuden puitteet

Israelilla on oikeus puolustautua, kuten muillakin valtioilla, YK:n peruskirjan artiklan 51 nojalla. Tämän artiklan mukaan valtio saa käyttää itsepuolustusta aseellisen hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan, kunnes YK:n turvallisuusneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden palauttamiseksi.

Alpo Rusi ja Lasse Laaksonen viittaavat videolla #Neuvottelija 336 juuri tähän artiklaan, korostaen, että 7. lokakuuta 2023 tapahtunut Hamasin hyökkäys oli selkeä aseellinen hyökkäys Israelia kohtaan. Tämän seurauksena Israelin vastatoimet Gazassa ovat kansainvälisoikeudellisesti perusteltavissa itsepuolustuksena.

2. Itsepuolustuksen rajoitteet

Vaikka itsepuolustuksella on oikeusperusta, kansainvälisen humanitaarisen oikeuden (Geneven sopimukset) mukaan vastatoimien on silti täytettävä suhteellisuuden ja erottelun periaatteet:

  • Suhteellisuus: Siviilitappiot eivät saa olla ylimitoitettuja suhteessa sotilaalliseen hyötyyn.

  • Erottelu: Taistelutoimien kohteena tulee olla vain sotilaskohteet, ei siviiliväestö.

Rusi toteaa, että Israelin toimia on tutkittu mm. amerikkalaisten sotilasasiantuntijoiden taholta, joiden mukaan "näin siististi ei ole käyty kaupunkisotaa koskaan" — viittaus siihen, että Israel on pyrkinyt minimoimaan siviiliuhreja, vaikka taisteluympäristö (kaupunkialueet, joissa Hamas käyttää ihmiskilpiä) tekee sen poikkeuksellisen vaikeaksi.

3. Strateginen konteksti: Venäjä, Iran ja Hamas

Rusi tuo esiin Venäjän, Iranin ja Hamasin verkoston, jossa Palestiina näyttäytyy geopoliittisena välineenä. Hänen mukaansa:

  • Iran tukee Hamasia sekä ideologisesti että sotilaallisesti (esim. raketit, rahoitus).

  • Venäjä hyötyy Lännen polarisaatiosta, ja Palestiinan aseman kiihdyttäminen toimii tässä strategiana.

  • Abbasin yhteydet KGB:hen (jo 1980-luvulla) ja osallistuminen Venäjän voitonpäivän paraatiin nähdään osoituksena pitkästä liittolaisuudesta.

Tästä seuraa se johtopäätös, että Israelin puolustustoimet eivät kohdistu ainoastaan Hamasia vastaan, vaan osittain myös Iranin ja Venäjän projisioimaan laajempaan geopoliittiseen painostukseen.

4. Suomen ja EU:n rooli: Tunnustetaanko Palestiina?

Keskustelussa painotetaan, että Palestiinan valtion tunnustaminen ei ole ajankohtainen eikä perusteltu teko. Syyt:

  • Ei vakiintunutta hallintoa: Sekä Länsirannan että Gazan alueella hallinto on heikko ja jakautunut (Fatah vs. Hamas).

  • Ei selkeää aluetta: Raja-alueet ja hallintovalta ovat jatkuvassa kiistassa.

  • Tunnustaminen olisi peruuttamaton poliittinen signaali, jonka vaikutus todennäköisesti hyödyttäisi Hamasia ja sen tukijoita.

Rusi näkee tilanteen ironiana: kansalaismielipide ajoi Suomen Natoon, mutta nyt valtiojohto — osin tunnepohjaisesti — harkitsee Palestiinan tunnustamista, joka voisi heikentää Suomen ulkopoliittista johdonmukaisuutta ja länsikumppanuuksia.

5. Normatiivinen näkökulma: Demokratia vs. terrorismi

Rusi korostaa, että Israel on Lähi-idän ainoa toimiva demokratia, joka pyrkii toimimaan länsimaisten arvojen mukaan. Tässä kontekstissa hänen mukaansa "Israelista on tehty syyllinen" eurooppalaisissa demokratioissa tavalla, joka kaventaa lännen arvoperustaa.

Tämä puheenvuoro on selvästi reaktio vasemmistolaiseen narratiiviin, jossa Israel nähdään sorron ja miehityksen lähteenä. Tässä keskustelussa painotetaan sen sijaan turvallisuutta, kansainvälisen järjestelmän vakautta ja terrorismin torjuntaa, jotka ovat klassisen reaalipolitiikan lähtökohtia.


Yhteenveto

Israelilla on kansainvälisesti hyväksytty oikeus itsepuolustukseen, mutta sen toteuttaminen edellyttää suhteellisuuden ja siviilien suojelun huomioimista. Israelin toimintaa ei voi arvioida pelkästään Gazan siviiliuhrien perusteella, vaan geostrateginen konteksti — erityisesti Venäjän, Iranin ja Hamasin yhteistoiminta — on olennainen osa analyysiä.

Palestiinan valtion tunnustaminen nykytilanteessa olisi sekä oikeudellisesti että strategisesti ennenaikaista ja potentiaalisesti vahingollista, erityisesti jos se nähdään palkintona terrorista tai se heikentää länsimaiden yhtenäisyyttä.

Tältä pohjalta Israelin puolustusoikeus näyttäytyy perustellulta osana sääntöperustaista kansainvälistä järjestystä.

Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan