Johanneksen tulkinta psykologian näkökulmasta

 Tutkimuskysymys:

Miten Johanneksen evankeliumin 16. luvun jakeet 7–11 voidaan tulkita psykologisesti ja sosiologisesti vaikuttavina teksteinä uskonnollisessa kokemuksessa, ilman yliluonnollisia oletuksia?


Analyysi:

Joh. 16:7–11 sisältää kolme pääteemaa: synnin paljastamisen, vanhurskauden osoittamisen ja tuomion ilmoittamisen. Näitä voidaan tarkastella rationaalisesti ja kokemuksellisesti kognitiivisen ja sosiaalipsykologian sekä uskontososiologian näkökulmasta.

  1. Synnin paljastaminen epäuskon kautta
    Teksti yhdistää synnin juurisyyn uskon puutteeseen, mikä voidaan ymmärtää kognitiivisena kehyksenä, joka muotoilee uskovan maailmankuvaa ja moraalista itsetutkiskelua. Tällainen ajattelumalli toimii kognitiivisena järjestelmänä, joka suuntaa yksilön sisäistä motivaatiota identifioimaan epäuskon merkkejä ja torjumaan niitä vahvistamalla yhteisön uskomuksia. Psykologisesti se voi lisätä koheesiota uskovien ryhmän sisällä ja ohjata yksilön käyttäytymistä (Barrett, 2000).

  2. Vanhurskauden osoittaminen Jeesuksen poissaolon kautta
    Vanhurskaus liitetään Jeesuksen poismenoon ja näkymättömyyteen, mikä mahdollistaa transsendentin arvonannon ja symbolisen merkityksen rakentumisen. Uskonnollisissa yhteisöissä tämä tarjoaa mallin, jossa poissaolon kokemus (esim. Jumalan näkymättömyys) ei ole uskon este vaan sen vahvistaja. Tämä rakenne muistuttaa rituaalisia systeemejä, joissa näkymätön tulee todeksi yhteisön merkityksenantoprosessissa (Durkheim, 1912/2008).

  3. Tuomion kohdistuminen ”maailman ruhtinaaseen”
    Saatanan tuomitseminen toimii moraalisen narratiivin ulkoistuksena, jossa pahuus personoidaan ja sijoitetaan yhteisön ulkopuolelle. Tällainen dualistinen rakenne voi vahvistaa sisäryhmän turvallisuuden tunnetta ja selkiyttää ryhmän eettisiä rajoja (Altemeyer & Hunsberger, 1992). Samalla se tukee narratiivia, jossa oma uskonvalinta on osa voitokasta kosmista draamaa, joka voi lisätä eksistentiaalista hallinnan tunnetta (Pyszczynski, Greenberg & Solomon, 1999).

Elinkaarikustannusten näkökulma
Tämän kaltaiset uskonnolliset tekstit voivat tukea resilienssiä ja psykologista hyvinvointia, mutta niihin liittyy myös vaihtoehtoiskustannuksia. Vakaasti sisäistetty uskomus yliluonnollisiin prosesseihin voi vähentää investointeja tieteelliseen ajatteluun, kriittiseen itsereflektioon tai institutionaalisten mekanismien tarkasteluun. Esimerkiksi mielenterveyden ongelmissa yliluonnollinen selitysmalli saattaa lykätä asianmukaisen hoidon hakemista (Koenig, 2009).


Lähteet (APA-tyyli):

Altemeyer, B., & Hunsberger, B. (1992). Authoritarianism, religious fundamentalism, quest, and prejudice. International Journal for the Psychology of Religion, 2(2), 113–133.

“Religious fundamentalism appears to offer a unifying belief system that fosters ingroup identity and outgroup hostility.”

Barrett, J. L. (2000). Exploring the natural foundations of religion. Trends in Cognitive Sciences, 4(1), 29–34.

“Religious belief systems are heavily shaped by cognitive predispositions that facilitate belief in agency and intentionality.”

Durkheim, E. (2008). The Elementary Forms of Religious Life (Käänt. C. Cosman). Oxford University Press. (Alkuperäinen julkaisu 1912.)

“Religious symbols serve to consolidate the moral community through shared belief and practice.”

Koenig, H. G. (2009). Research on religion, spirituality, and mental health: A review. Canadian Journal of Psychiatry, 54(5), 283–291.

“Religious beliefs can both positively and negatively affect decisions regarding treatment and coping mechanisms.”

Pyszczynski, T., Greenberg, J., & Solomon, S. (1999). A dual-process model of defense against conscious and unconscious death-related thoughts. Psychological Review, 106(4), 835–845.

“Religious worldviews function as cultural anxiety buffers by providing a sense of meaning and permanence.”



Kommentit

Suosituimmat

Raamatun henkilöitä, jotka eivät voi olla historiallisia

Analyysi: Keinoja keskustelun tason nostamiseksi Facebookissa

Raportti: Kustannustehokkaan torjuntajärjestelmän suunnittelu Shahed-136-drooneja vastaan