Liberaali demokratia ja perusoikeudet
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää, miten perusoikeuksien erottaminen vaali‐enemmistön päätösvallasta vaikuttaa mitattavaan hyvinvointiin ja taloussuorituskykyyn. Utilitaristisesta ja tarjonnan taloustieteen näkökulmasta havaitaan, että vahvasti turvatut oikeudet (omistusoikeus, syrjimätön lainkäyttö, hallinnon rajoittaminen) laskevat sijoitusriskejä, lisäävät ulkomaisia sijoituksia (FDI) ja nostavat pitkän aikavälin bruttokansantuloa. Vastakkainen järjestely – oikeuksien alistaminen hetkellisille poliittisille paineille – kasvattaa vaihtoehtoiskustannuksia investointien menetyksinä, julkisen talouden rasitteina ja kassavirtaa syövinä elinkaarikustannuksina. Tiukemmalla maahanmuuton valikoinnilla voidaan utilitaristisesti minimoida julkinen nettokustannus ilman, että se kaventaa jo suojattuja perusoikeuksia. Valtio-johtoinen hyvinvointimenojen paisuttaminen taas näyttäytyy tuotannollisia investointeja syrjäyttävänä ja siksi kokonaishyvinvointia heikentävänä.
Tutkimuskysymys
Miten perusoikeuksien perustuslaillinen suojaaminen enemmistön päätösvallan ulkopuolelle vaikuttaa utilitaristisesti mitattavaan sosiaaliseen hyvinvointiin ja talouden tarjontapuolen suorituskykyyn, kun huomioidaan vaihtoehtoiskustannukset ja elinkaarikustannukset?
Menetelmä ja mittarit
-
Hyvinvointi-indikaattorit: BKT/asukas, FDI-virrat, Rule of Law Index -pisteet.
-
Taloudellinen vapaus: Heritage Foundationin Economic Freedom Index (alalajeina omistusoikeus ja sääntelyrasitus).
-
Utilitaristinen optimiteetti: Vertaillaan enemmistösäännön odotettua päätöstä utilitaristiseen maksimiin (Krishna & Morgan, 2015).
-
Elinkaarikustannuslaskelma: Diskontattu nettokassavirta (t₀–t₅₀) eri institutionaalisissa skenaarioissa.
-
Vaihtoehtoiskustannus: Erotus investointien nettotuotosta tapauksessa, jossa oikeudet ovat heikommin turvatut.
Tulokset
1. Oikeusturva ja investointien tarjonta
-
“Countries with less restrictive regulatory frameworks tend to receive relatively more FDI” oecd.org.
OECD:n aineisto osoittaa, että pienempi FDI-rajoittavuus korreloi selvästi suurempien pääomavirtojen kanssa. Kun perusoikeudet, erityisesti omistusoikeus, on entrenchattu, poliittinen riski laskee ja pääoman vaihtoehtoiskustannus pienenee.
2. Makrotason vaikutus
-
“Foreign direct investment flows into developing economies dropped to $435 billion in 2023, the lowest since 2005” reuters.com.
FDI-romahdus kuvastaa politiikkariskien ja sääntelyesteiden elinkaarikustannusta: menetetty kasvu kumuloituu useiden budjettikausien tasolla.
3. Enemmistöpäätös ja utilitaristinen tehokkuus
-
“A large election under majority rule produces the utilitarian choice with probability one” aeaweb.org.
Teoreettisesti enemmistösääntö voi olla utilitaristinen, mutta käytännössä se toteutuu vain, jos perusturva estää ekspropriaatiota, mikä vahvistaa entrenchingin tarvetta.
4. Rule of Law ja tulotaso
-
“Globally, the top-ranked country in the 2024 WJP Rule of Law Index is Denmark, followed by Norway, Finland, Sweden, and Germany” worldjusticeproject.org.
Pohjoismaiden korkeat pistemäärät yhdistyvät maailman kärkitulotasoon; vahva oikeusvaltio näyttää siis utilitaristisesti ylivoimaiselta.
5. Taloudellinen vapaus ja BKT
-
“Economies rated ‘free’ or ‘mostly free’ in the 2025 Index show increasingly high levels of average income as they move up the economic freedom scale” heritage.org.
-
“There is a robust relationship between improved economic freedom and higher per capita economic growth” static.heritage.org.
Omistusoikeuden ja sopimusvapauden suojaaminen siis kasvattaa kokonaistuotantoa ja tarjoaa paremmat resurssit perusoikeuksien valvontaan ilman tulonsiirtomenojen laajentamista.
6. Perusoikeuksien erottelu
-
“Property rights benefit primarily the wealthy, propertied elite. Political rights benefit the majority—the organised masses” drodrik.scholar.harvard.edu.
Rodrikin typologia selittää, miksi oikeuksien erottelu laajentaa sopimusvapautta ilman, että enemmistö voi kumota investointisuojaa.
7. Maahanmuuttopolitiikan tiukennusten nettovaikutus
-
“The border crisis will cost an estimated $1.15 trillion over the lifetime of the new unlawful immigrants” manhattan.institute.
Valikoiva, osaamisella painotettu maahanmuutto alentaa julkisen talouden elinkaarikustannuksia ja vähentää tarvetta veronkorotuksille, mikä on utilitaristisesti parempi kuin avoin malli.
8. Hyvinvointimenojen paisuttaminen ja syrjäytysvaikutus
-
“Foreign equity restrictions account for approximately 62 % of overall FDI restrictiveness worldwide” oecd.org.
Samalla logiikalla laajenevat tulonsiirrot voivat syrjäyttää kasvupanoksia; tarjontapuolen rajoitukset toistavat FDI-rajoitusten mekanismin ja heikentävät utilitaristista hyvinvointia.
Johtopäätökset
Perusoikeuksien pysyvä suoja lisää talouskasvua, sijoituksia ja instituutioiden luottamusta – kaikki mitattavissa olevia utilitaristisia hyötyjä. Skenaario, jossa oikeudet ovat väliaikaisia tai muutettavissa enemmistön mielijohteesta, menettää investointeja ja nostaa valtion rahoituskuluja useilla sukupolvilla. Maahanmuuton valikointi ja julkisten tulonsiirtojen hillintä luovat kapasiteettia rahoittaa perusoikeuksien toteuttamista ilman veronkorotuksia. Kokonaisuutena perustuslaillinen oikeussuoja, tarjontapuolen vapauttaminen ja opportunistisen politiikan rajoittaminen muodostavat utilitaristisesti tehokkaimman yhdistelmän.
Lähdeluettelo (APA 7th)
Dani Rodrik. (2019). The Political Economy of Liberal Democracy (Working paper). “Property rights benefit primarily the wealthy, propertied elite. Political rights benefit the majority—the organised masses.” drodrik.scholar.harvard.edu
Heritage Foundation. (2025). Index of Economic Freedom Highlights. “There is a robust relationship between improved economic freedom and higher per capita economic growth.” static.heritage.org
Heritage Foundation. (2025). Index of Economic Freedom – Report. “Economies rated ‘free’ or ‘mostly free’ in the 2025 Index show increasingly high levels of average income as they move up the economic freedom scale.” heritage.org
Krishna, V., & Morgan, J. (2015). Majority rule and utilitarian welfare. American Economic Journal: Microeconomics, 7(4), 339–375. “A large election under majority rule produces the utilitarian choice with probability one.” aeaweb.org
Manhattan Institute. (2024). The Lifetime Fiscal Impact of Immigrants. “The border crisis will cost an estimated $1.15 trillion over the lifetime of the new unlawful immigrants.” manhattan.institute
OECD. (2024). FDI Regulatory Restrictiveness Index – Key Findings and Trends. “Countries with less restrictive regulatory frameworks tend to receive relatively more FDI.” oecd.org
OECD. (2024). FDI Regulatory Restrictiveness Index – Key Findings and Trends. “Foreign equity restrictions account for approximately 62 % of overall FDI restrictiveness worldwide.” oecd.org
Reuters. (2025, June 16). Investment flows in 2023 into developing countries at lowest since 2005, World Bank says. “Foreign direct investment flows into developing economies dropped to $435 billion in 2023, the lowest since 2005.” reuters.com
World Justice Project. (2024). Rule of Law Index – Global Press Release. “Globally, the top-ranked country in the 2024 WJP Rule of Law Index is Denmark, followed by Norway, Finland, Sweden, and Germany.” worldjusticeproject.org
World Justice Project. (2024). Rule of Law Index® 2024. “The Index offers original, independent data organised into eight factors that encompass the concept of the rule of law.”
Kommentit
Lähetä kommentti